
1ZZ-FE یک موتور بنزینی چهار سیلندر از خانواده موتور zz تویوتا است . این موتور برای اولین بار در ماه دسامبر معرفی شد و در دسامبر ۲۰۰۹ تولید آن متوقف شد . این موتور عمدتا ً برای خودروهایی که به صورت چرخ جلو حرکت میکنند , مانند تویوتا هام جام یا تویوتا , gt استفاده میشود , اما همچنین برای ماشینهای چرخ عقب و لوتوس .
موتور zz , به جای یک بلوک آهنی که در شکل 7A تویوتا مورد استفاده قرار میگیرد , دارای یک بلوک سیلندر آلومینیوم قالب با قالبی نازک ( کلفت و ضخیم ) میباشد . بلوک موتور به میللنگ با پنج بازو و هشت وزن بالانس , میلههای اتصال سبک , و پیستونهای آلومینیومی با پین پیستون شناور کامل مجهز شدهاست . در بالای بلوک , یک سیلندر دوقلو با چهار دریچه در هر سیلندر وجود دارد . سر سیلندر 1ZZ-FE قطر دریچه ورودی به قطر ۴ / ۱ میلیمتر و ارتفاع سوپاپ ۲ میلی متر است . شیرهای اگزوز دارای قطر ۸ میلیمتر و ۱ میلی متر ارتفاع میباشند .
و باز هم تویوتا! کمحجم بودن و یا ۴ سیلندر بودن دلیلی بر مطمئن و پرکاربرد نبودن نیست. این موتور تویوتا موتوری کممصرف و دارای طول عمر بسیار طولانی است. یکی دیگر از مزایای این موتور گشتاور بالا در دورهای متوسط و پایین است. این موتور با اینکه نسبتاً قدیمی است اما دارای نسخه توربو نیز هست.
خروجی بالاسری و خروجی اگزوز , زنجیره هستند . یک زنجیره یک غلتکی است که با خودرو ساخته میشود . از سوی دیگر , موتور با زمانبندی شیر متغیر تویوتا با هوش مصنوعی تولید شد . این سیستم فقط زمان شیر مصرفی متغیر را تامین میکند . منیفولد ورودی از پلاستیک ساخته شد و دهانه ورودی صاف داشت . این سیستم , روش تزریق سوخت الکترونیکی متوالی ( ای اف ای اف ای) , با استفاده از دو نازل انژکتور و یک سیستم اشتعال جرقهای ( اشتعال مستقیم ) میباشد . بخش اگزوز دارای یک منیفولد اگزوز و مبدلهای کاتالیستی سه طرفه میباشد .
موتور ( zz) در میان خریداران مورد احترام زیادی قرار نگرفت و در سال ۲۰۰۲ تویوتا جایگزین آن شد .