این یک موتور بنزینی ۴ لیتری و شش سیلندر است که توسط تویوتا برای خودروهای SUV و RWD / ۴ WD طراحی شدهاست . این عضو چهار لیتر خانواده موتور تویوتا GR ، همراه با ۳ لیتری ۲ لیتری 4 سیلندر ، جایگزین موتورهای V۶ MZ قبلی شد . ” تویوتا ۴ ” و لندکروزر ، در سال ۲۰۰۲ در اختیار ” تویوتا ۴ ” قرار داشت . پس از به روز رسانی در سال ۲۰۰۹ ( Dual – i ۱ GR ) ، موتور تولیدش را ادامه میدهد و هنوز در برخی از ماشینهای تویوتا – و Lexus GX ۴۰۰ به کار میرود .
این موتور دارای یک بلوک سیلندر روباز با زاویه ۴۵ درجه است . داخل بلوک , یک میللنگ فولادی جعلی اصلی , میلههای اتصال و پیستونهای آلیاژ آلومینیوم وجود دارد . موتور از جتهای روغن داخل بلوک موتور استفاده میکند که روغن را به سمت پایین پیستونها برای کاهش دما پاشیده میکنند. بدنه پیستون یک روکش رزین دارد تا اصطکاک را کاهش دهد.
موتور دارای سری سیلندر آلومینیوم است . پایههای بالای سر , توسط زنجیره تایم اولیه و ثانویه رانده میشوند . زنجیره تایم اولیه , ورودی را تحریک میکند و سپس دهانه ورودی اگزوز را از طریق زنجیره ثانویه میراند . اولین موتور بدون آهن ( تا سال 1390 ) زمان شیر متغیر را بر روی ورودی داشت . سیلندر برای این موتور چهار دریچه در هر سیلندر دارد . دریچهها از طریق دریچه سوپاپ نوع دریچه تحریک میشوند . سر سیلندر توسط پوشش سر سیلندر آلومینیومی پوشانده شدهاست .
این موتور شاید تنها موتوری باشد که در تمام خودروهای چهار چرخ محرک تویوتا استفاده شده. این موتور بر روی بسیاری از آفرودرهای تویوتا قابلنصباند.
منیفولد ورودی در بالای موتور نصب شدهاست . این سیستم به سیستم القا کنترل آکوستیکی ” تویوتا ” مجهز شدهاست . شیر کنترل هوایی خاص طول موثر منیفولد ورودی با توجه به سرعت موتور متفاوت بوده و خروجی موتور را بهینه میکند . همچنین از سیستم کنترل دریچه کنترل دریچه بسته الکترونیکی تویوتا استفاده شدهاست . موتور از یک سیستم تزریق سوخت متوالی با نازل سوخت ۱۲ سوراخ برای هر سیلندر استفاده میکند . احتراق خودروی تویوتا است . هر سیلندر یک سیمپیچ اشتعال منفرد دارد که در آن جرقه میزند . هر سر یک منیفولد اگزوز فولاد ضد زنگ ( سرصفحه ) با یک مبدل کاتالیزوری سه طرفه یکپارچه دارد .
- قدرت موتور/گشتاور:۲۴۰-۲۸۰اسب بخار/۳۶۰-۳۹۰ نیوتن متر(۱GR)&250-360اسب بخار/۳۲۰-۵۰۰نیوتن متر(۲GR)
- خودروهای مورداستفاده: فوررانر/پرادو/لندکروزر/توندرا/هایلوکس/تاکوما/اف جی کروزر/فورچونر/لکسس جی ایکس ۴۰۰/هایلندر/راو ۴
- جنس سرسیندر و بلوک سیلندر: آلومینیوم/آلومینیوم
- معایب: اشکال در واتر پمپ
در سال ۲۰۰۹ ، تویوتا تولید نسخه ارتقا یافته ۱ GR – ۱ GR – ۱ GR – ۱ را آغاز کرد . این نسخه نه تنها سیستم زمانبندی ورودی و سیستم زمانبندی سیستم اگزوز را شامل میشود ، بلکه تغییرات قابلتوجه در قطعات مکانیکی را نیز شامل میشود . قسمت پایین موتور یک میللنگ جدید با پنج وزن تعادل دریافت کرد ، پیستونهای با شکل بهینه ۴ / ۴ : ۱ نسبت تراکم در برابر ۱۰ : ۱ . موتور همچنین سر سیلندر را دوباره طراحی کرد . مسکن camshaft حالا جداگانه است و شیرها از طریق بازوهای صندلی گهوارهای که با زاویه سوزن ساخته شدهاند ، تحریک شدهاست . The مجهز به ضربه هیدرولیکی adjusters است .
فشار موجود در سیستم تزریق از ۲۸۴ کیلو پاسکال تا ۳۲۴ کیلو پاسکال افزایش یافت . موقعیت مخزن تزریق به شیرهای ورودی نزدیکتر شد . در ورودی سیستم ACIS حذف شد . یک منیفولد ورودی پلاستیکی ساده و کنترل الکترونیکی کنترلشده به صورت الکترونیکی وجود دارد ( ETCS – i ) . شمعها با استفاده از شمعهای spark با tipped iridium جایگزین شدند ( Denso SK۲۰HR۱۱ ) . The دوگانه – ۱ GR دارای headers جدید ( manifolds اگزوز ) است .